Попит на реторт-пакети сьогодні перевищує пропозицію. Задовольнити потреби ринку в реторт-упаковці перешкоджають логістичні, цінові чинники, а також специфіка виготовлення цього типу гнучкої упаковки. Українська компанія «Ітак» – один із лідерів ринку гнучкої упаковки – має виробничі потужності, технології, засоби контролю якості та безпеки, які необхідні для виготовлення сучасних реторт-пакетів.
Досвід, практика, знання
Гнучка упаковка – найбільш динамічно зростаючий сегмент світового ринку пакування. Низка переваг, які має гнучка упаковка, робить її привабливою для власників брендів FMCG, що підтримує динаміку зростаючого попиту і збільшення об’ємів продажу в світі. Одночасно з процесами консолідації ринку гнучкої упаковки шляхом злиття та поглинання відбувається постійне зародження нових компаній. Цьому сприяє дедалі більша цінова доступність сучасного виробничого обладнання та технологій, розробки нових пакувальних матеріалів і перегляд концепцій дизайну. Тому ринок залишається досить фрагментованим: на локальних ринках одночасно присутні великі мультинаціональні гравці, національні лідери, невеликі компанії.
Одним із лідерів українського ринку гнучкої упаковки є компанія «Ітак». Вже більше 30 років вона не тільки насичує вітчизняний ринок якісною упаковкою, але й формує тренди ринку. Для такої впевненої успішної діяльності «Ітак» має все необхідне: сучасну матеріально-технічну базу, великий досвід науково-практичних розробок, практику інновацій, знання всіх особливостей технологій, досвідчених фахівців і величезний хист до освоєння нових можливостей застосування упаковки.
Особливості, стимули та перешкоди розвитку реторт-пакетів
Реторт-пакети – один із перспективних напрямків ринку гнучкої упаковки. Перспективність полягає в тому, що це пакування має чудовий потенціал для заміщення традиційної жорсткої упаковки в багатьох сегментах харчового ринку. Водночас існують перешкоди розвитку та ринковій експансії реторт-пакетів. Про ці фактори, особливості упаковки та її виробництва розповіла Наталія Бевза, директор з якості та сертифікації ТОВ «Ітак».
Ваша компанія має досвід розробок і виготовлення реторт-пакетів. З якими труднощами ви зіштовхнулися, накопичуючи власний досвід?
Наталія Бевза: Розробкою концептів реторт-пакетів ми почали займатися, починаючи з 2018 р. До сьогодні «Ітак» пройшов декілька етапів зупинки та повторного запуску цього проекту. Основна проблема, з якою ми зіштовхнулися, – відсутність полімерної сировини тієї високої якості, яка необхідна для виробництва спеціальних плівок для реторт-пакетів. Тобто, наявна сировина не здатна була забезпечити плівкам належних реторт-властивостей. Оскільки специфічних реторт-умов не витримували ніякі експериментальні матеріали, ми відклали цей проект на деякий час.
Друга спроба відновити проект була уже з виробниками реторт-плівок. Ці плівки ми включали до складу своїх ламінатів і формували реторт-пакет. Цей етап мав більший успіх, та все одно, щоб вийти на серійне виробництво, не вистачало стабільних об’ємів потрібної нам плівки.
Третім етапом налагодження виробництва реторт-пакетів стало придбання пакеторобного обладнання для виробництва упаковки складної конфігурації. Вже до цього моменту у нас була база замовників, які були готові купувати пакети промисловими партіями. У першу чергу – це виробники вологих кормів для домашніх тварин. Наступна категорія замовників – виробники натуральних фруктових чаїв. Специфіка для пакування таких чаїв полягає в тому, що продукт чинить певну агресивну дію на упаковку, бо є вітамінізованим продуктом і містить набір кислот. Це вимагає додаткових температурних етапів технологічних процесів пакування в реторт-середовищі, і, як наслідок, додаткових властивостей упаковки.
Є потенційно привабливі сегменти ринку, в яких зростає попит на реторт-пакети, наприклад, дитяче харчування, армійські пайки?
Н.Б.: Так, до недавнього часу в нас були запити саме з боку виробників дитячого харчування. Із точки зору структур матеріалів і дизайну упаковки це цікаві замовлення, бо вимагають інженерного підходу у вирішенні. Наприклад, продукт, який потребував реторт-упаковки, був особливий тим, що він – максимально натуральний з мінімальною технологічною обробкою.
Також до нас зверталися багато компаній, які виготовляють продовольчі пайки для армії, розфасовують гуманітарну допомогу, виробляють продукти для дитячих закладів, які вимушено переміщаються на великі відстані. Нам вдалося виконати низку замовлень у цих напрямках.
Оскільки реторт-пакети – це багатошарова різнокомпонентна упаковка, наскільки великі вона має ризики міграції компонентів в упакований продукт?
Н.Б.: Сучасними засобами контролю сьогодні можна майже повністю уникнути цих ризиків. Причому перешкодити міграції різноманітних елементів, наприклад, важких металів, амінів тощо. Засобами власної промислової лабораторії ми тестували та досліджували як реторт-матеріали власного виробництва, так і матеріали наших колег по ринку. Можу сказати, що результати підтверджували безпечність усіх зразків. Це пов’язано з тим, що сьогодні всі компоненти багатошарової упаковки повинні мати спеціальні допуски не тільки до контакту з харчовим продуктом, але й повністю відповідати всім директивам ЄС щодо гнучкої упаковки, клейових систем. Тому законодавчі вимоги перешкоджають потраплянню у виробництво небезпечних матеріалів. До того ж, в Україні з’являється дедалі більше лабораторій, які здатні оцінювати необхідні параметри безпеки, аналізувати ризики та робити авторитетні висновки. Висновок простий: чим більше контролю, тим менше ризиків, і тим вища відповідальність виробників.
Чи може сьогодні реторт-упаковка бути включеною в систему рециклінгу?
Н.Б.: Реторт-упаковка – один із найбільш складних та важких типів гнучкої упаковки для вторинної переробки. Частіше за все вона складається мінімум із 4-х шарів плівкових матеріалів і 3-х шарів систем клеїв. Для переробки цього «сандвічу» ще на етапі сортування потрібно ефективно всі шари відокремлювати один від одного. Більше того, найчастіше верхнім шаром цієї структури є ПЕТ, а внутрішнім шаром незмінно є алюмінієва фольга. Зрозуміло, що це максимально складна та дорога для процесів переробки комбінація. Враховуючи функціональні задачі реторт-пакетів, спростити на сьогодні структуру упаковки неможливо. Але все ж таки альтернатива спалюванню відходів такої упаковки або їх захороненню на полігонах є, наприклад, технології хімічного рециклінгу. Тому, якщо спростити структуру упаковки поки не можливо, то потрібно вдосконалювати методи рециклінгу.
Висока собівартість реторт-упаковки може слугувати чинником гальмування її розвитку?
Н.Б.: Звичайно. Коли ми почали виконувати перші замовлення, нагальним стало саме питання зменшення собівартості упаковки, бо у промисловому масштабі упаковка, яка мала в своєму складі декілька шарів бар’єрної плівки для забезпечення належних властивостей, не гарантувала економічну ефективність для замовника. Тому цінова складова перешкоджала конкурентній спроможності на ринку. Цю складову формувала необхідність закупівель сировини і витратних матеріалів у сторонніх постачальників. До того ж, реторт-пакети – це дуже специфічна упаковка, а будь-яка специфіка підвищує собівартість. Тому, щоб зменшити собівартість реторт-пакетів, потрібно було або уніфікувати склад плівок, або почати виробництво власної плівки. Поступово ми розширили співпрацю з міжнародними виробниками спеціальних плівок, які вже мали промисловий досвід виробництва матеріалів з такими бар’єрними характеристиками, які здатні забезпечити реторт-властивості упаковки.
«Ітак» велику увагу приділяє роботі зі структурами гнучких матеріалів. Як ви знайшли оптимальну комбінацію плівок для досягнення реторт-ефекту?
Н.Б.: Ми знайшли оптимальну комбінацію плівок у варіантах триплексу або квадрексу в структурі ламінату. Приклад однієї зі структур: нижній шар складають СРР-плівки з такими реторт-властивостями, далі зверху – багатошарові комбінації. З таких ламінатів ми виготовляємо реторт-пакети як в рулоні, так і окремими пакетами.
Наступним нашим кроком стала розробка та вдосконалення рецептури матеріалів. Це робота з добавками. Оскільки ми є виробниками СРР-плівок, то така робота необхідна для того, щоб мати матеріали, у яких відсутні проблеми технологічної переробки на лініях. Далі відбувається стадія випробовувань на власних лініях для отримання плівки з реторт-властивостями. Успіх тестувань додасть ще одну перевагу в конкурентній боротьбі. Слід враховувати, що плівки реторт-СРР мають дуже особливі структурні характеристики, тому виготовляти її можуть далеко не всі виробники плівок. Більше того, через специфічність сировини виготовляються такі плівки досить обмеженими об’ємами. Відповідно, на ринку вони мають свій сегмент попиту. Таким чином, особливості спеціальних плівок, з одного боку, та їх висока ціна, з іншого, виступають чинниками стримування розвитку ринку реторт-пакетів.
Значить, ринкові переваги для гнучкого керування об’ємами виробництва і продажу реторт-пакетів надає повний цикл виробництва?
Н.Б.: Саме так. Але у зв’язку з російською воєнною агресією, ми наразі призупинили розвиток проекту реторт-пакетів, бо через логістичні проблеми немає можливості налагодити регулярне постачання необхідних матеріалів у належних об’ємах за доступними цінами. До речі, це проблеми не тільки нашої країни, але й всього європейського ринку. Тому перед усіма виробниками реторт-упаковки сьогодні стоїть питання, чим можна замінити специфічну плівку? Хтось намагається експериментувати зі складом плівки, хтось – із системами клеїв. Але, ми вважаємо, що це оманливий шлях, бо спеціальні клеї – це настільки ж специфічний продукт, як і спеціальна плівка. Тому цінові та логістичні проблеми однакові. Щойно з’явиться можливість закупок сировинних компонентів належної якості, ми, маючи всі виробничі можливості з СРР-екструзії і власну промислову лабораторію, здатні швидко відновити виробництво реторт-пакетів.