«МХП» – міжнародна компанія у сфері харчових і агротехнологій, провідний виробник і постачальник готових-до-вживання та готових-до-приготування продуктів харчування, зокрема м’яса птиці та продуктів м’ясопереробки. В умовах воєнного стану командам «МХП» вдалося вжити необхідних заходів, аби зберегти експортні операції на високому рівні і продовжити постачати українську продукцію на світові ринки. За минулий рік обсяги експорту досягли понад 380 тис. т. Про роль упаковки при просуванні товарів на зовнішні ринки розповів Дмитро Пташник, директор департаменту закупівель групи «MХП».
Відповідність вимогам у сфері якості та безпечності
Із 2014 р. компанії групи «MХП» є експортерами продукції з м’яса курчат-бройлерів на ринок Європейського Союзу. «Підготовка до цього етапу вимагала впровадження принципово нових процедур і стандартів не тільки до основної сировини, а й до пакувальних матеріалів. Ключовою була відповідність наших виробничих потужностей GFSI (Global Food Safety Initiative) – глобальній ініціативі з безпечності харчових продуктів. Відповідно до цієї ініціативи на виробництвах «МХП» впроваджено стандарт BRC», – згадує Дмитро Пташник.
Дмитро Пташник, директор департаменту закупівель групи «MХП»
Згідно з цим стандартом, важливим аспектом є контроль пакувальних матеріалів та їх виробників. Тож значущим етапом для «МХП» було впровадження системи оцінки ризику постачальників і процедур їх контролю. Усі пакувальні матеріали розділено на дві категорії залежно від імовірного впливу на харчовий продукт:
Низький ризик – матеріали, які не мають контакту з харчовим продуктом. Для виробників матеріалів низького ризику система оцінки передбачає контроль за наявністю необхідної документації у сфері якості та безпечності, наявність системи простеження та оцінка співпраці за результатами проведення вхідного контролю отриманих пакувальних матеріалів;
Високий ризик – матеріали, які мають прямий контакт із харчовим продуктом. Для виробників високого ризику обов’язковою вимогою є проведення аудиту виробничих потужностей, який здійснюють сертифіковані аудитори «МХП». Виняток – постачальники, які також сертифіковані відповідно до GFSI. Виробники пакувальних матеріалів високого ризику оцінюються за такими параметрами:
У разі виявлення аудиторами критичних невідповідностей, співпраця з таким виробником припиняється до надання підтвердження проведення ефективних корегувальних дій.
Зменшити ризик фізичного забруднення
Відповідно до міжнародних стандартів якості та безпечності, виробник харчових продуктів також повинен вжити максимум заходів щоб уникнути ризику фізичного забруднення, джерелом якого зокрема може бути й упаковка.
Враховуючи цю вимогу, «МХП» запровадила комплекс заходів. Зокрема, було підібрано матеріали з оптимальними параметрами задля зменшення ризику пошкодження в процесі виробництва, транспортування та зберігання харчового продукту. Також визначено кольорову ідентифікацію кожного матеріалу для легкого виявлення в разі потрапляння в харчовий продукт.
Регламенти ЄС із пакувальних матеріалів
У процесі співпраці з клієнтами ринку ЄС для подальшого розширення напрямків продажу в 2016 р. в «МХП» було прийнято рішення запровадити для виробників полімерних матеріалів вимогу наявності Декларації відповідності європейським регламентам щодо матеріалів, які контактують із харчовими продуктами.
Основні регламенти, які регулюють вимоги до пакувальних матеріалів:
Відповідно до цих регламентів на всіх етапах збуту та використання (включно з транспортуванням і зберіганням харчової продукції) полімерні матеріали повинні супроводжуватися Декларацією відповідності, підтвердженою протоколом проведених досліджень. Ці регламенти містять загальну інформацію про об’єкти, методи контролю та вимоги до кінцевого результату.
Під кожен тип пакувального матеріалу проводяться індивідуально підібрані дослідження в індивідуально підібраних умовах, які відображаються в протоколі досліджень до Декларації відповідності.
Декларація відповідності – це must have, а не забаганка
Найбільш значущим пунктом досліджень є підтвердження відповідності допустимому рівню міграції речовин у харчовий продукт у процесі виробництва, транспортування та зберігання.
Оскільки для ринку України така процедура була новою, в «МХП» вирішили задіяти незалежні профільні організації для проведення консультацій. Зокрема, для підготовки плану тестування пакувальних матеріалів залучили компанію «Єврофінс Агро Тестінг Україна», яка розробила під запит «МХП» рекомендації, які повністю відповідають вимогам регламентів ЄС, для постачальників полімерних матеріалів задля подальшого отримання ними Декларації відповідності.
«Основна проблема, з якою зіткнулися ми та наші постачальники полімерних матеріалів, – відсутність в Україні компетентних лабораторних центрів, які можуть провести дослідження, що відповідатимуть усім вимогам Регламентів ЄС. На сьогодні всі Декларації відповідності на полімерні матеріали, які використовуються для пакування харчової продукції під експорт, отримані в європейських дослідних центрах», – підкреслює Дмитро Пташник.
Він додає: «Усі наші постачальники вже давно отримали Декларацію відповідності. Так, це задоволення не із дешевих, але якщо компанія хоче мати змогу розширювати коло потенційних клієнтів, то це вже must have, а не забаганка».
Слідування світовим тенденціям
Сьогодні у світі прослідковується тенденція до зменшення використання поліетиленів або ж заміна їх на більш екологічні варіанти. Наприклад, у Великобританії ввели податок на ввезення товарів у поліетиленовій упаковці: при ввезенні понад 10 т поліетилену протягом року кожна наступна тонна підлягає оподаткуванню.
Слідуючи цьому тренду, тільки за останній період компанія «МХП»:
Війна вносить корективи
Як і кожна компанія України, з початком війни «МХП» зіштовхнулася з рядом проблем у сфері постачання пакувальних матеріалів. Серед основних: логістичні труднощі, дефіцит сировини та зупинка окремих підприємств. Окрім того, критичним наразі залишається питання енергетичної безпеки. В Україні сьогодні, мабуть, немає компаній, які б не відчули на собі жорсткий дефіцит енергії, що значною мірою впливає на виробничі потужності.
Дмитро Пташник відзначає: «Побудова довгострокових прозорих партнерських відносин, міцних ланцюгів постачання й управління складською логістикою партнерів допомогла нам пройти складний етап, який розпочався для всієї України 24 лютого 2022 р. І я щиро вдячний кожному нашому партнеру за те, що вони повірили в досвід «МХП» і сміливо відгукувалися на всі наші пропозиції задля забезпечення безперебійності виробництва.
Із точки зору логістики найкритичніший період був навесні 2022 р.: транспортний колапс і дефіцит пального зачепили абсолютно всіх. Тоді колеги з «МХП Логістика» вийшли до наших партнерів із пропозицією використовувати наш транспорт на взаємовигідних умовах. Це дозволило ефективно застосувати кожен наявний ресурс і постачати товари на всі підприємства групи «МХП».
Вирішення проблеми дефіциту сировини
Проблема дефіциту сировини під виготовлення певних видів упаковки, зокрема у сфері поліетиленів, в Україні спостерігається з перших днів війни. Щоб уникнути зупинки виробництв «МХП» через відсутність пакувальних матеріалів, була проведена робота із залученням більшої кількості постачальників по кожному напрямку, що дало змогу диверсифікувати ризики. Із більшістю виробників зафіксовані домовленості щодо тримання в резерві необхідної кількості сировини для забезпечення безперебійного виробництва під потреби холдингу.
Оскільки «МХП» має репутацію надійного клієнта і партнери компанії можуть бути впевнені в дотриманні нею зобов’язань як покупця, тож вони пішли на зустріч холдингу в плані забезпечення його страховим запасом необхідних матеріалів. Відповідно, у разі виникнення надзвичайної ситуації вжиті заходи дадуть час на пошук альтернативних рішень.
Щодо забезпечення енергоресурсами
Найскладнішим залишається питання забезпечення виробництв енергоресурсами. Звісно, вжиті «МХП» заходи з уникнення дефіциту пакувальних матеріалів значним чином допомагають і в цій ситуації. Проте навіть наявність страхових запасів у виробника може не обов’язково допоможе, оскільки за відсутності електроенергії часто відсутня можливість навіть просто відвантажити продукцію.
«Команда нашого департаменту провела роботу з оцінки цього ризику в розрізі кожного постачальника пакувальних рішень. Основним питанням було наявність у підприємства «плану Б» у разі відключення електроенергії, тобто резервних ліній, генераторів або ж альтернативних видів електроенергії, – розповідає Дмитро Пташник. – Після оцінки готовності виробництв до надзвичайної ситуації ми приймали рішення щодо розміщення замовлень тому чи іншому виробникові».
За його словами, проведений аналіз певною мірою порадував, адже велика кількість компаній дійсно добре підготовлені, тож продовжують ефективно працювати навіть за таких реально складних умов.