Ринок


Ринок пакування в Україні



Як то кажуть, стрічають по одежі. І це не тільки про людину. Усі продукти потребують того чи іншого пакування, як ті, що ми з вами вживаємо щодня, так і сировинні матеріали для їх виробництва. Ринок пакування доволі широкий, і структурувати його можна за видом матеріалу (папір, картон, пластик, скло, метал), призначенням (первинне, вторинне, для транспортування) і сферою застосування (для харчових, лікарських чи косметичних продуктів, побутової хімії чи техніки, будівельних матеріалів тощо)

Картон і папір – лідери

Найбільш популярною є упаковка з паперу чи картону. Близько 70% паперової упаковки застосовується для харчових продуктів. Картон, залежно від щільності чи поєднання з іншими матеріалами, може використовуватися як первинне чи вторинне пакування, або транспортна тара.

В Україні, за даними Держстату, в 2021 р. налічувалося 430 виробників тари з паперу та картону. Проте повномасштабна війна внесла свої корективи. Через війну на початку 2022 р. зупинився один із найбільших виробників – Рубіжанський картонно-тарний комбінат. Підприємство не мало змоги релокуватися, тому наразі його діяльність представлена виробництвом дочірньої компанії Трипільського пакувального комбінату, а частина потужностей відновлена у м. Павлоград. Також змогла відновити роботу компанія «Мена Пак» у Чернігівській області. Серед інших постраждалих – Роганська картонна фабрика (Харківська обл.) та «Дунапак Таврія» (Херсонська обл.), які досі не відновили роботу і їх повернення на ринок поки під питанням.

Станом на 2023 р. найбільшими виробниками картонно-тарної продукції є Київський КПК, Трипільський ПК і Понінківська КПФ-Україна. Протягом І половини 2023 р. ці компанії продовжували нарощувати обсяги свого виробництва. Так, Київський КПК збільшив випуск продукції на 13,2%, порівняно з аналогічним періодом попереднього року.

За даними Асоціації Укрпапір, за 6 місяців цього року обсяги виробництва тарного картону зросли на 125,1%, коробкового картону – на 98,6%, виготовлення ящиків із гофрокартону – на 118,3% відносно аналогічного періоду 2022 р.

На світовому ринку прогнозується, що найближчими роками популярність упаковок із картону буде найбільшою серед інших видів, сукупний річний темп приросту складе 1,4% до 2025 р.

Пластикова упаковка

Ще один із популярних видів упаковки, що відрізняється різноманіттям форм і кольорів та широко застосовується на різних товарних ринках, – упаковка з пластику. Її головним недоліком є проблемн ість переробки: широке використання різних видів пластику генерує велику кількість сміття, що має тривалий термін розкладання, а при спалюванні виділяє отруйні хімічні речовини, що теж забруднюють довкілля. Тому вже декілька десятиліть науковці всього світу шукають вирішення цієї проблеми і нині в тренді біорозкладна упаковка та пакування із вторинної сировини.

В Україні до повномасштабного вторгнення було зареєстровано близько 950 компаній, що виготовляли пластмаси і вироби з них. Найбільше пластику в первинних формах виробляли в Луганській, Чернігівській та Дніпропетровській областях. Виробники тари з пластику були зосереджені у Харківській, Львівській та Дніпропетровській областях.

За даними Держстату, в Україні в 2021 р. найбільше виготовлялося мішків і пакетів з поліетилену й інших видів пластику. Ця продукція є популярною серед споживачів і, попри введення обмежень на використання пластикових пакетів, частка її в загальній реалізації залишається високою. Основною причиною такого стану ринку є значний попит на поліетиленові вироби високої щільності для пакування, наприклад, будівельних матеріалів. У 2022 р. через знищення елеваторних потужностей внаслідок обстрілів для зберігання зернових культур аграрії широко почали використовувати полімерні рукави, що теж відносяться до пакувальних матеріалів.

Також попитом на ринку пластикової упаковки користується різноманітна тара для рідин і сипучих матеріалів, кришки й ковпачки до них. Така тара найбільш затребувана серед виробників побутової хімії та косметики, харчових продуктів і напоїв. Коробки, ящики та тара ґратчаста також широко представлені на ринку, проте частина з них є зворотною тарою, тож обсяги їх реалізації менші, ніж інших категорій тари з пластику.

Попит на пластикову тару в Україні на 50% задовольняється внутрішнім виробництвом, проте країна експортує окремі види упаковки за кордон. За даними Держстату, протягом 2022 р. обсяги імпорту тари з пластику зросли на 67,4% відносно попереднього року та досягли $3,2 млрд, при цьому обсяги експорту збільшилися на 42,6% – до $470 млрд.

На світовому ринку перше місце серед пластику займають ПЕТ-пляшки і найближчим часом зміна цієї тенденції не очікується. За прогнозами, обсяги ПЕТ-пляшок до 2025 р. складуть понад 120 млрд одиниць із середньорічним приростом 1,9%.

Гнучке пакування

Найновішим трендом, що набирає обертів у світі, є гнучка упаковка, яка поєднує в собі переваги найбільш популярних матеріалів – пластику, паперу, металу (фольги) та біопластику, оскільки вона може бути багатошаровою й складатися саме з указаних компонентів (наприклад, металізований папір або папір із покриттям). Це упаковка, форму якої легко змінити.

До найбільш популярних видів гнучкої упаковки можна віднести рулонну плівку, паучі, системи пакування Bag-in-boх, стрейч-плівку, термоусадочні плівку, ковпачки й етикетки, упаковки типу «саше» та конверти.

За даними Grand View Research Inc., обсяг світового ринку гнучкої упаковки в 2021 р. склав $252 млрд  і, за прогнозами, продовжить зростати на 4,5% щорічно до 2030 р.

Як зазначалося вище, гнучку упаковку виробляють із різних видів матеріалів, іноді поєднуючи їх між собою. Частка гнучкого пакування з пластику найбільша – 70% ринку, найменша частка в біопластику – 3%, проте через екологічність у цьому сегменті прогнозують щорічне зростання на 6%.

Основна сфера використання гнучкої упаковки – харчова промисловість, на яку припадає 58% споживання. Близько 14% споживає фарміндустрія, 5-6% – косметична галузь та інші промисловості. Близько 3% використовують виробники кормів для тварин.

Інші матеріали

Металева упаковка найчастіше використовується у харчовій промисловості для пакування консервів і хімічній галузі для лакофарбової продукції, неагресивної будівельної хімії. Серед основних її переваг – придатність до вторинного застосування та переробки, герметичність та високі бар’єрні функції, можливість штабелювання продукції, легкість нанесення фарби при маркуванні та створенні дизайну.

Скло найчастіше використовують як первинне пакування у харчовій, парфумерній, фармацевтичній та хімічній галузях. Сучасні технології лиття дозволяють виготовляти скляні вироби різної конфігурації й товщини – від простих банок, пляшок, флаконів й ампул до вишуканих ємностей для напоїв і парфумів. Єдиний недолік такої упаковки – її крихкість, що потребує надійного вторинного пакування для запобігання пошкодженням. Станом на початок 2022 р. в Україні налічувалося 30 виробників скляної тари. Внутрішнє виробництво найбільше представлене пляшками та банками.

Слід зазначити, що протягом останніх років частка скляної тари на світовому ринку упаковки зазнавала скорочення, її все частіше замінювали на пластикову. Проте тенденції екологічного усвідомлення сприяють поверненню споживачів до скла. Прогнозується, що на світовому ринку скляні пляшки досягнуть 24,4 млрд одиниць до 2025 р., тобто середньорічний приріст складе 0,3%. Це відносно незначний показник, порівняно з іншими видами упаковки, проте для ринку, що останні 5 років мав тенденцію щорічного зниження на 0,5%, такі результати є значущими.

Тенденції та фактори впливу

Основні фактори, що вливають на ринок пакування, народжуються із загальних товарних тенденцій. Так, розвиток е-соmmerсе викликав значний попит на транспортну тару – картонні коробки та стрейч-плівку. Через збільшення замовлень на поштову доставку, виробники товарів переходять на гнучке пакування своєї продукції, яке є легшим, забезпечує герметичність, менше зазнає пошкоджень при транспортуванні та зберігає зовнішній вигляд, на відміну від інших матеріалів (скла, паперу, крихкого пластику).

Зростання екологічної свідомості суспільства призводить до прискіпливості споживачів щодо упаковки при виборі товарів.  У свою чергу це спонукає виробників до розробки та впровадження новітніх енерго- та матеріалозберігаючих технологій з низьким вуглецевим слідом при виробництві чи використанні пакувальних матеріалів. Додатковим трендом стає мінімізація упаковки. Виробники відмовляються від багатошарового пакування, як то папір, покритий плівкою, і переходять на багатошарові матеріали чи використовують системи типу  Top Close, коли етикетка є частиною упаковки.

Нові вимоги до упаковки та концепції в дизайні також сприяють розвитку технологій виробників пакування, які пропонують ринку новітні системи захисту від несанкціонованого доступу та забезпечення тривалого терміну зберігання. Серед трендів також прозора упаковка, що дозволяє покупцю оцінити стан товару й обрати найкращий варіант.

Інноваційні рішення

Такі новинки ми вже бачимо на світових ринках і вони стосуються як матеріалів для виготовлення упаковки та її елементів, так і устаткування, що використовується в процесі пакування товарів.

Наприклад, Mitsubishi HiTec Paper випустив новий бар’єрний папір Barricote BAG WG  зі щільністю 49 г/м² та покращеними бар’єрними властивостями проти водяної пари та жиру (рівень KIT – 12). Цей матеріал має покращені можливості термозварювання і є альтернативою горизонтальному та вертикальному флоупак-пакуванню сухих і жирних товарів. Інший вид матеріалу для упаковки – папір PACK 75, призначений для екологічного пакування іграшок та інших дрібних деталей, має підвищені термічні властивості та міжнародну сертифікацію щодо безпеки використання.

Згідно з вимогами директиви ЄС щодо одноразових полімерів, наразі полімерні ковпачки та кришки повинні залишатися прикріпленими до ємності для напоїв об’ємом до 3 л. Відповідно до цих вимог ряд компаній вже розробили нові конструктивні рішення. Наприклад, TriMas Packaging запропонував кришки, що залишаються на місці після відкриття. Вони мають тривалий термін використання (до 15 відкривань) і захист від несанкціонованого доступу, сумісні з ПЕТ та ПНД пляшками, при цьому не потребують переобладнання існуючих ліній пакування.

Більш удосконалену розробку запропонував міжнародний виробник ковпачків і закупорювальних засобів UNITED CAPS – кришку 23 H-PAK  для картонної упаковки, що теж залишається біля отвору після відкриття.  Ця кришка також має ремінець із захистом від несанкціонованого доступу. Додаткові опції – це функція першого використання зі створенням оптимальної точки доступу, ріжуча кромка для прорізання ламінованого отвору з чистим і гладким відкриттям, наявність звуку при відкритті. За словами розробників, така конструкція кришки має менше часток, тож легше переробляється.

Новації впроваджуються й у технічному устаткуванні для пакування товарів. Компанія MULTIVAC випустила на ринок нову стрічкову конвеєрну етикетувальну машину L 310 Top Wrap/Top Close, призначену для пакування та маркування лотків свіжих продуктів. Машина дозволяє наносити етикетки з різних видів матеріалу (у тому числі екологічних) на різні боки упаковки (зверху, з боків чи з усіх сторін одразу), а також економити час та енергоресурси, бо одночасно і пакує, і маркує товари.

Висновки

Основним фактором впливу на ринок упаковки є розвиток економіки країни та попит з боку виробників товарів, що використовують пакування для своєї продукції. За оцінками Інституту економічних досліджень і політичних консультацій (ІЕД), реальний ВВП України зріс на 20-21% у ІІ кварталі 2023 р., порівняно з аналогічним періодом попереднього року. І основ­ні підвищення спостерігалися саме у галузях споживання різних видів упаковки – харчовій та переробній. Нацбанк і Міністерство Фінансів прогнозують, що українська економіка й надалі продовжить своє зростання (урядовий квітневий прогноз по ВВП +3,2% у 2023 р.), що буде сприяти розвитку ринку пакування в країні. Сподіваємося, що український ринок упаковки долучиться до світових тенденцій та підтримає світові тренди екологічності та сталого виробництва.

Юлія Шкурко,
керівник аналітичного відділу компанії Pro-Consulting