Статті журналу


Ринок хліба очима спеціаліста з хлібопекарського обладнання



Компанія «РОДАЛС» представляє на території України провідних виробників обладнання для хлібозаводів, пекарень і кондитерських. Її директор, Вадим Погребняк, і сам у минулому багато років пропрацював на одному з хлібопекарських підприємств. А тому добре знає, чим живе ця галузь, з якими викликами вона стикається та до чого слід бути готовими хлібопекарям, щоб не втратити свій бізнес.

Шанс на розвиток

Вадим Погребняк переконаний, що ті, хто говорить про обмежену місткість українського пекарного ринку, глибоко помиляються. Адже нині відкривається чимало нових виробництв і для всіх них вистачає роботи. Звісно, змінилася структура хліба, його зріз. Все йде до того, що споживачам вже замало хліба з борошна, води та дріжджів. Вони хочуть смачного хліба.

Реальний шанс на розвиток, на думку директора компанії «РОДАЛС», хлібопекарські підприємства отримали років п’ять тому, з того моменту, коли в цій галузі скасували регулювання цін і відносини в ній стали дійсно ринковим. Крім того, в Україні немає тотальної навали великих бізнесів на регіони. Тому регіони отримали фактично рівні умови, щоб мати банківське фінансування, мати доступ до виробників, відвідувати світові виставки і дивитися, як автоматизувати процес.

Чому підприємства інвестують в дорогі автоматичні лінії? Бо всі розуміють, що заробітні плати зростатимуть у геометричній прогресії. При ніхто вже не може дозволити собі для випуску 10 т хліба утримувати 20 осіб персоналу. Всі хочуть робити той самий обсяг, але маючи штат у п’ять осіб. А це можливо лише завдяки автоматичним лініям.

Ситуація за регіонами

«Зараз, напевно, великий бізнес жадібніший до грошей і покупок, ніж дрібний та середній. Компанія «РОДАЛС» працює з усіма: і з великими, і середніми підприємствами. Але якщо проаналізувати наші продажі, то левова частка, звісно ж, – це малий і середній бізнеси, – розповідає Вадим Погребняк. – Говорити про якісь окремі торгові марки чи юридичних осіб було б неправильно. А от якщо аналізувати за регіонами, то можу відзначити, що на Східній Україні розвиток майже зупинився. Там хоч і є деякі запити від підприємств, але це крихти в загальній картині. Здебільшого весь розвиток, який ми зараз бачимо з погляду постачальників обладнання, відбувається на підприємствах центрального і західного регіонів».

Попереду чекають зміни

Хлібопекарським компаніям вже сьогодні слід подумати про вдосконалення та підсилення своїх виробництв, що дозволить у майбутньому зберегти бізнес.

Вадим Погребняк пояснює: «Війна рано чи пізно закінчиться. Можливо, Україна втратить частину територій, але в ті, які залишаться за нами, європейці інвестуватимуть величезні кошти. Окрім того, як тільки но будуть гарантії безпеки (а їх нададуть, я впевнений), на український ринок прийдуть європейські групи-монстри і збудують тут власні виробництва. І кредити спочатку отримають саме європейські компанії, а вже потім українські. Як це було в Румунії чи Польщі. У Польщі раніше були невеликі пекарні, а сьогодні там працюють одні з найбільших заводів у Європі. Іноземні групи побудували там підприємства з інвестиціями по €600 млн!».

Така ж сама ситуація складеться, на його думку, і в Україні. Тільки виробники обладнання до цього повинні бути готові, і ринок загалом повинен бути готовий.

«Великі торгові марки та іх підприємства такі як «Кулиничі», «Хлібні інвестиції» (ТМ «Цар Хліб»), «Київхліб», HD-Group, «Формула смаку» та деякі інші, звісна річ, готові до боротьби. А боротьба, мені здається, точно буде, бо тут дешеве зерно, дешева робоча сила тощо. Неготовими можуть виявитися хоч і великі, але локальні, бізнеси. Такі компанії або закриються взагалі, або їх викуплять. А дрібні підприємства, маючи доступ до безвідсоткових кредитів, перетворяться на середні чи великі. Дехто з українських підприємців уже зараз зареєстрував свої бізнеси в Європі, а хтось філії зробив там і досить успішно», – аналізує Вадим Погребняк.

Про досягнення та здобутки

За 2024 р. компанія «РОДАЛС» реалізувала чимало успішних проектів. «Бізнесмени, які працюють на Сході Україні, із очевидних причин остерігаються глобальних інвестицій. Але все ж таки навіть туди ми постачали минулого року обладнання, наприклад, до Сум, Охтирки, Запоріжжя. Нам страшно було туди їздити. У деякі регіони я сам виїжджав, бо не міг відправити туди людину. Суми – прифронтове місто, Охтирка – це взагалі 30 км до зони бойових дій, над Запоріжжям постійно літають КАБи. І попри все це підприємства там живуть і розвиваються. Мене вражають такі люди і я знімаю перед ними капелюха», – говорить Вадим Погребняк.

Загалом найпопулярнішим обладнанням сьогодні є те, що дозволяє автоматизувати виробництво. Наприклад, обладнання італійської компанії CEPI s.r.l для автоматизації зберігання та дозування інгредієнтів. «РОДАЛС» реалізував одразу три проекти для одного із хлібопекарних підприємств із лініями, де 14 компонентів у діжу потрапляють в автоматичному режимі, без участі людини.

Другий бренд, який відзначає експерт, – Dovaina. Це литовський виробник, який продовжує дивувати якістю свого обладнання. Це досить недешева техніка, порівняно, наприклад, із турецькими аналогами, але компанії вкладають в неї гроші, тому що ринок вимагає якісного, красивого та надійного пакування.

Одне із останніх яскравих досягнень «РОДАЛС» – із 1 грудня минулого року компанія отримала статус офіційного представника німецького бренду WP Haton, який пропонує найкращі у світі поділювачі тіста Parta U та багато іншого якісного хлібопекарського обладнання і зараз йде підписання договорів про співпрацю та представництво всіх компаній групи WP. Це лідер галузі виробництва хлібопекарського обладнання у світі.

Лілія Кравченк