Статті журналу


Провідні тренди в індустрії напоїв



Компанія Esarom, яку далеко за межами Австрії (де розташований її головний офіс) знають як провідного постачальника смако-ароматичних інгредієнтів, безперервно відстежує тенденції та інновації у сфері харчових продуктів і радо ділитися своїми спостереженнями із партнерами. Так, під час бізнес-зустрічі «Напої України» (м. Київ, 30 листопада 2023 р.) директор «Есаром Юкрейн» Роман Водражка розповів про найактуальніші тренди в індустрії напоїв

Глобальна статистика

За даними аналітичної компанії Mintel, у світі за рік випускається 12 тис. інновацій у сфері виробництва напоїв (із них близько 4,4 тис. припадає на Європу). «Це дуже багато! Тому непросто знайти місце для наступної новинки. Щоб бути успішними, потрібно створювати продукт, що відповідає потребам споживачів. Аби вони купили і полюбили його настільки, щоб купували знову й знову», – акцентує Роман Водражка.

Минулого року споживання безалкогольних напоїв загалом у всьому світі склало 767 млрд л, як стверджується у звіті аналітиків Global Data. У наступні п’ять років глобально очікується приріст цього показника на 21% – до 928 млрд л. Найшвидші темпи зростання очікуються в країнах Азії (+38%), регіону MENA (+25%) й Африки (24%).

У 2022 р. найбільшу частку серед безалкогольних напоїв (БАН) мали запакована вода та газовані напої (наприклад, лимонади). У наступні п’ять років найактивніше зростатиме категорія енергетичних напоїв.

Якщо проаналізувати дані по Європі, то перше місце у минулому році займала запакована вода, друге – газовані напої, третє – негазовані. У найближчі п’ять років так само найактивніше розвиватиметься сегмент енергетиків: уже зараз споживання цих напоїв у Європі становить майже 5 млн л. Також популярності набиратимуть фруктові порошки, холодні кавові напої, збагачена вода, спортивні напої та холодні чаї.

«Зелені» тренди

Усі тенденції харчової індустрії в Esarom поділяють на кілька блоків: зелений – стосуються життєвого середовища, синій – стосуються здоров’я, фіолетовий – стосуються настрою й індивідуальності. Розглянемо їх більш детально.

До зеленого блоку насамперед можна віднести тренд росту при збереженні довкілля, який із кожним роком стає все більш вагомим. І одне з ключових питань у цьому напрямку – зменшення кількості харчових відходів. Це одна з найважливіших речей, яку можуть зробити люди, щоб зупинити глобальне потепління. Наведемо кілька фактів:

  • третина усієї виробленої на планеті їжі втрачається або викидається, а це близько 1,3 млрд т їжі, що коштує світовій економіці майже $940 млрд щороку;
  • найбільше відходів на споживчому рівні утворюють фрукти, овочі та хліб. Близько 45% фруктів і овочів у світі викидаються щороку;
  • глобальні харчові відходи мають більший викид парникових газів, ніж уся авіаційна промисловість, світове виробництво пластику та видобуток нафти;
  • харчові відходи коштують середньому домогосподарству близько $2,5 тис. рік;
  • у всьому світі існує близько 1 млрд т харчових відходів, яких можна уникнути на стадіях від виробництва до споживання. Це означає, що 30-40% ще цілком придатних продуктів потрапляє на звалища, а не на тарілку;
  • усунення глобальних харчових відходів заощадить 4,4 млн т CO2 на рік, що еквівалентно виведенню з доріг кожного четвертого автомобіля;
  • щороку 1,4 млрд га землі використовується для вирощування продуктів харчування, які ніколи не будуть з’їдені. Ця площа дорівнює розмірам Індії, США та Єгипту разом узятих!

Боротьба з відходами

Експерти зі зміни клімату впевнені, що зменшення обсягів харчових відходів матиме великий позитивний вплив на проблему глобального потепління. Тому все більше людей і компаній піклуються про це. Наприклад, у США створили Upcycled food Association, яка займається використанням і переробкою певних видів відходів. А в Великобританії компанія Heineken співпрацює з пекарнями, забираючи у них нереалізовану продукцію, ферментуючи її і створюючи на цій основі напій.

«Esarom також займаєтся апсайклінгом, у нас навіть є спеціальна команда – esaUP. Ми беремо певні продукти і перевіряємо, чи можна використовувати їх для створення смакових речовин або компонентів, які надаватимуть готовому продукту додаткові переваги, – розповідає Роман Водражка. – Почали ми із залишків винограду від виробництва вина: в Австрії наш завод знаходиться в районі з багатьма виноградниками, тож почали співпрацювати з виноградарями та створили ароматизатори й речовини, що підсилюють або модифікують смак. Також ми вже використовуємо квіти бузини, шкаралупу какао, залишки кави та багато іншого».

Не варто забувати, що сьогодні існує чимало проблем і з урожаєм у певних регіонах і певних категоріях продуктів. Зокрема, директор «Есаром Юкрейн» звернув увагу, що цього року є неабиякі проблеми з апельсиновим концентратом, оскільки багато фермерів, які вирощували апельсини, зазнали 90%- і навіть 100%-их втрат урожаю. Зважаючи на це, дбайливе ставлення до продуктів харчування та їх раціональне використання набувають ще більшої ваги.

Дбаючи про здоров’я

У синьому блоці, який стосується здоров’я, провідними трендами залишаються натуральність і «чиста» етикетка.

У той же час не втрачає своєї актуальності й боротьба із цукром. У західній Європі, наприклад, солодкі напої мають поганий імідж, тому практично всі виробники там займаються питанням зниження рівня цукру чи створення напоїв узагалі без цього інгредієнту. Серед замінників цукру найпопулярнішими є сукралоза (26%), ацесульфам (23%) і стевія (11%). Цікавими альтернативами також є FMPs, алюлоза та бразеїн.

Наприклад, рідкісний моносахарид алюлоза наразі знаходиться в процесі отримання регулятивного схвалення для харчової промисловості в Європі (хоча в Америці її схвалили ще 2012 р.). Вона має такі ж функціональні властивості, як і звичайний цукор, доступна у вигляді кристалічного порошку та легко розчиняється у воді. Солодкість алюлози становить близько 70% від солодкості сахарози, її калорійність – 0,4 ккал/г, тобто лише 10% калорійності сукралози. Дослідники припустили, що одна з її головних переваг полягає в тому, що вона має типовий смак цукру, але не впливає на рівень глюкози в крові. Алюлоза природним чином міститься у таких фруктах, як інжир, ківі та родзинки, але в дуже малих кількостях. Її також можна отримати з кукурудзяного крохмалю чи бурякового цукру шляхом ферментативного перетворення.

Щоб тримати себе в тонусі

Окрім того, у світі реально знижується споживання алкоголю, особливо молодими людьми.

Разом із тим популярності набувають енергетики, адже темп життя людей зростає, споживачі все більше ментально виснажуються, з’являється втома. Часто енергія пов’язана з кофеїном – найпопулярнішим і найпоширенішим енергетичним інгредієнтом, який сьогодні додають майже до всіх видів безалкогольних напоїв, зокрема, лимонадів, холодного чаю, води та навіть пива.

«Компанія Esarom пропонує своїм партнерам концепцію енергетичних коктейлів. Це безалкогольний енергетичний напій зі смаком відомих алкогольних коктейлів. Наприклад, Limoncello Energy, Curacao Energy, Cosmopolitan Energy тощо», – говорить Роман Водражка.

У той же час існує протилежний тренд – заспокоєння. Тому на ринку існує чимало напоїв, які рекомендовано вживати перед сном.

Багато років популярною темою залишається підтримка імунітету. Є чимало прикладів напоїв, які містять компоненти, що благотворно впливають на імунітет.

Через зміну клімату ще більш актуальною у майбутньому стане боротьба зі спекою. Існують овочі, фрукти, трави, коріння, які мають охолоджуючий ефект, наприклад, кавун, полуниця, м’ята, фенхель та інші. Також починають з’являтися освіжаючі напої з додаванням солі для боротьби із втратою електролітів і зневодненням.

Те, що приносить задоволення

Що стосується фіолетового блоку, то популярністю користуються локальні смаки, традиційні та добре відомі споживачеві, і локальні виробники. Діяльність останніх, окрім того, позитивно впливає і на довкілля, оскільки короткий логістичний ланцюг створює менше викидів вуглекислого газу.

Директор «Есаром Юкрейн» розповідає: «Щороку компанія Esarom обирає провідний смак. На наступний рік таким буде персик. Наш вибір продиктований маркетинговими дослідженнями. Цей фрукт доволі близький і знайомий українцям. У 2022 р. кавун став символом звільнення Херсону, а наступного року, я сподіваюсь, персик стане символом звільнення Криму!».

Разом із тим чимало споживачів прагнуть чогось нового, незвичного, з інших країн. А напої чудово можуть донести до людей смаки світу, створюючи маленькі смакові пригоди. У цьому напрямку неабиякий успіх має концепція What the Fanta від Coca-Cola – щороку інший яскравий напій з іншим секретним смаком.

«Як показала пандемія, під час кризи споживачам потрібне те, що приносить задоволення. Тож їжа та напої стануть основним джерелом задоволення для споживачів, даруючи цінні моменти радості, – прогнозує Роман Водражка. – Тому варто позиціонувати продукти, що дарують задоволення, як предмети першої необхідності, а не як невинне самозадоволення».

При цьому категорія щастя, за його словами, сьогодні дещо видозмінилася, бо споживач прагне щастя не тільки для себе, а й для світу, який його оточує.

Лілія Кравченк