Статті журналу


Досягнення сталих змін із рішеннями Avery Dennison



Сучасне законодавство в сфері паковання і етикеток орієнтоване на сталий розвиток, який нині став глобальною моделлю. Тому виробники упаковки, етикеток і власники брендів об’єднують зусилля задля створення екологічних рішень, що здатні знизити негативний вплив на довкілля та сприятимуть розвитку економіки замкненого циклу. Про цей напрямок роботи компанії Avery Dennison, яка є глобальним експертом у сфері матеріалознавства, розповіла Валерія Юрлова, регіональна представниця Avery Dennison в Україні та країнах Балтії.

– Почнімо з того, які цілі ставить перед собою Avery Dennison у контексті сталого розвитку?

В. Ю.: Піклування про екологічно безпечне майбутнє – це сьогодні основне соціально-політичне завдання, шлях вирішення якого трансформує економічну сферу та спонукає до зміни підходів підприємницької діяльності. Тому, щоб запакований продукт мав тривале життя на торговій полиці, важливо втілювати інноваційні пакувальні рішення, що відповідають вимогам сталих змін. Такі норми вже мають не характер рекомендацій, а узаконену необхідність для існування товару чи підприємства на ринку.

Цілі сталого розвитку Avery Dennison так чи інакше пов’язані з цілями галузі. А ще вони відповідають семи Цілям сталого розвитку ООН, які прийняті 193 країнами та стали загальним стандартом для урядів, приватного сектору й громадянського суспільства для відстеження прогресу на шляху до сталого розвитку. Загалом вони спрямовані на те, щоб зберегти нашу планету.

Хочу наголосити, що стратегія сталого розвитку стосується не лише пакування, а й узагалі всієї нашої життєдіяльності, нашого мислення. Тому Avery Dennison ставить собі за мету:

  • впроваджувати інновації, що сприяють створенню циркулярної економіки;
  • зменшувати вплив на довкілля від нашої діяльності та наших постачальників;
  • етичність, доброчесність, відповідність і прозорість у своїй діяльності;
  • позитивно впливати на суспільство завдяки підвищенню рівня життя як окремих осіб, так і цілих громад.

Перелік конкретних цілей, сформований нами до 2025 р., вже доповнений планами до 2030 р. Зокрема, до 2025 р. ми ставили собі за мету зменшити викиди парникових газів від нашої діяльності на 26% (тобто, на 3% щорічно). Для цього використовуємо відповідальні джерела сировини (70% зі 100% сертифіковані за FSC), працюємо над тим, щоб 75% відходів можна було перепрофілювати (повторно використати чи переробити), підтримуємо безпеку світу та диверсифікуємо робочий простір, щоб мінімум 40% керівних посад обіймали жінки, та багато інших кроків.

– Які тенденції екологічного паковання ви могли б відмітити?

В. Ю.: Всі екологічні тренди, які ми сьогодні спостерігаємо в пакувальній галузі, стосуються полегшення переробки (recycling), повторного використання (reuse), зниження товщини матеріалів та мінімізації відходів (reduce).

Сьогодні активно створюються екодизайни. Це означає, що виробник на етапі проектування упаковки використовує технологічні рішення, які полегшують повторне використання і переробку відходів паковання та мінімізують вагу упаковки. Відповідно до принципів екодизайну, сформульованих у директиві Green Deal, 80% впливу продукції на екологію визначається на етапі проектування. Тому на цьому етапі також слід враховувати системи збору відходів наприкінці життєвого циклу продукту (упаковки).

Усе більше пакувальних рішень мають у своєму складі вторинну сировину (з переробки). Наприклад, глобальна ціль щодо ПЕТ-пляшок – 25% у тарі переробленого вмісту до 2025 р. і 30% до 2030 р.

Компанії, що спеціалізуються на виготовленні гнучкого пакування, відмовляються від багатошарових ламінатів на користь мономатеріалів у своїх розробках.

Окрім того, широко застосовуються полімери органічного походження і такі, що біологічно розкладаються. Зростає попит на BioPP та BioPE.

Також можу відзначити, що зростає попит на паковання, що піддається компостуванню. Глобальне зобов’язання полягає в тому, щоб до 2025 р. 100% пластикової упаковки було придатне для повторного використання, переробки чи компостування. Але зауважу, що тут мова йде саме про промисловий компостинг.

– Як етикетки можуть підтримувати циклічну пакувальну економіку?

В. Ю.: Справа в тому, що етикетка – це не тільки недрукована сировина. Це ще й фарби, що використовуються для друку (включаючи розчинники), й оздоблення (наприклад, ламінування чи фольга). Зазвичай етикетка не піддається ресайклингу й утилізується шляхом спалювання. Тому для циклічної пакувальної економіки вона має легко відокремлюватися від основного паковання, щоб не заважати його переробці.

– Розкажіть про рішення Avery Dennison, які сприяють побудові циклічної економіки?

В. Ю.: Avery Dennison, спираючись на власний досвід, наукові розробки та надбання партнерів, розробляє інноваційні рішення, які допомагають клієнтам і брендам захистити довкілля від антропогенного впливу та сприяють розвитку циклічної економіки. Портфель пропозицій компанії включає цілі лінійки рішень за напрямками:

  • для маркування зі сталими перевагами. Це продукти, які дозволяють переробляти й повторно використовувати матеріали, скорочують споживання ресурсів, розвивають економіку замкненого циклу без шкоди для продуктивності;
  • для переробки, повторного використання чи компостування. Ця категорія включає матеріали, які гарантують, що й етикетка, і клей будуть акуратно видалені під час переробки чи зроблять упаковку придатною для повторного використання за рахунок легкого видалення системи етикетування;
  • етикетувальні матеріали з переробленої або відновлювальної сировини. У цій  лінійці також представлені лицьові матеріали, які на 100% складаються з вторинної сировини, що економить енергію та природні ресурси. В Європі зараз підвищена зацікавленість до матеріалів, які містять, зокрема, макулатуру. Але мова не про ту макулатуру, до якої ми звикли (страшний сірий папір, до якого лячно доторкнутися), а про красиві дизайнерські папери, що мають цікаву текстуру. Вони належать до супер преміум класу й покликані підштовхнути до взаємодії з кінцевим споживачем. Адже ще за часів пандемії Covid-19 почали змінюватися пріоритети кінцевих споживачів. Деякі матеріали та готові рішення перейшли із сегменту «преміум» до «преміум+». Люди почали купувати менше, але дорожче. І вони починають звертати увагу на те, щоб паковання було більш екологічним і гігієнічним, менше генерувало сміття. Тобто, формується політика відповідального споживання;
  • етикетувальні рішення, які скорочують витрати матеріалів за рахунок зменшених витрат нафти, води, енергії. Такі рішення мають менший карбоновий слід і забезпечують підвищену ефективність, якщо порівняти з традиційними етикетувальними матеріалами;
  • відповідально підібрані рішення – це матеріали, що виготовлені з біологічної сировини побічних продуктів інших виробництв. Вони мають вигляд та працюють як звичайні матеріали, але при їх виробництві виділяється менше парникових газів. Наприклад, у нашому портфоліо є етикетувальні матеріали із вмістом відходів винограду, цитрусових, ячменю, цукрової тростини.

– Avery Dennison також працює над побудовою глобальної системи переробки етикетувальних матеріалів…

В. Ю.: Саме так. Наша компанія, як глобальний експерт у своїй сфері, співпрацює з партнерами на певних етапах життєвого циклу етикетувальних і функціональних матеріалів, пропонуючи найсучасніші рішення для досягнення цілей сталого розвитку.

Насамперед Avery Dennison розвиває програму АD Circular, у рамках якої наші партнери з ресайклингу переробляють відходи підкладу (чи то паперового, чи то поліестрового), які накопичуються у власників брендів. Чи знаєте ви, що 100 тис. етикеток утворюють понад 100 кг відходів? Ось чому ми створили AD Circular, яка сприяє створенню економіки замкненого циклу, де ніщо не витрачається, а все використовується повторно.

Всі великі виробники етикетувальних матеріалів і рішень мають власні програми зі збору лайнеру, тобто, підкладу, для подальшої переробки. Власне, пакування з етикетками спочатку потрапляють до компаній, які збирають і сортують сміття, а потім передаються спеціалізованим підприємствам для переробки. Цей процес ми проконтролювати не можемо. Але зі свого боку здатні вплинути на збір і переробку підкладів.

Окрім того, у нас є ще одна цікава програма під назвою Carbon Trust.

– Можете більш детально розповісти про неї?

В. Ю.: Минулого року наша компанія почала використовувати спеціальний інструмент оцінювання впливу, призначений для надання інформації про викиди парникових газів та води при використанні асортименту матеріалів Avery Dennison. Він був створений у співпраці з Carbon Trust – глобальною консалтинговою компанією, яка займається процесами прискорення переходу до безкарбонового майбутнього.

Завдяки інструменту Carbon Trust Tool ми можемо надати звіт для конкретної самоклеючої конструкції щодо CO2 та води, використаних під час виробництва певного обсягу тих чи інших матеріалів. Звіт про наслідки відповідає методології звітності та перевірки стандарту продукції протоколів GHG, PAS2050 та ISO-14067.

Загалом ми відстежуємо й оцінюємо сталість наших матеріалів уже впродовж останніх 10 років. Новий інструмент є ще одним необхідним кроком до нашої мети – надавати нашим клієнтам найбільш точну та достовірну інформацію. У даному випадку про вплив наших матеріалів на процеси декарбонізації.   

Лілія Кравченко