Статті журналу


Аспекти вибору самоклеючих матеріалів та клеїв. Досвід Avery Dennison в аналізі завдань призначення етикеткових матеріалів



Самоклеючі матеріали та клеї для етикеток становлять єдину систему. Її успішне функціонування залежить від багатьох чинників, які потрібно аналізувати при виборі рішення. Про вплив деяких основних факторів на результат вибору матеріалів розповіла Валерія Юрлова, регіональний представник компанії Avery Dennison (США) в Україні та країнах Балтії.

Наскільки важлива роль сталої етикетки як частини сталого пакувального рішення?

Валерія Юрлова: Дуже важлива. Особливо якщо враховувати, що законодавство ЄС постійно поповнюється новими правилами для виробників пакувальних рішень. Сьогодні компанії поліграфічного сектору, які працюють із виробниками та споживачами упаковки, ставлять все більше запитань про те, які рішення будуть правильними для використання відповідно до законодавства.

У цьому контексті важливо, яким буде кінцевий етап життєвого циклу етикетки з урахуванням можливостей переробки. У вирішенні цього питання є кілька варіантів, вибір одного з яких залежить від систем обігу пакувальної тари.

На ринку напоїв найбільші обсяги розливу здійснюються в скляну та пластикову тару. Наприклад, аналізуючи запити клієнтів регіону країн Балтії, ми бачимо переважаючий попит на етикетки, які змиваються з тари після її використання. Мова йде про оборотну тару, використання якої стимулюється введенням депозитарної системи. Але й для сегменту пластикової тари, яка після використання йде на переробку, легке відокремлення етикетки методом змивання теж важливе. Одне з рішень – це використання етикеткових матеріалів, які на етапі сортування відходів упаковки спливають на поверхню мийних ванн, тим самим відокремлюючись від більш важких частин пластику, що осідають на дні.

Легке відокремлення етикетки від тари в процесі змивання потребує використання спеціальних клеїв?

В.Ю.: Так, це так звані змивні клеї, які використовуються для кріплення етикетки як до пластикової, так і до скляної тари. Деактивує адгезивні властивості таких клеїв мийний розчин. Але, в залежності від специфіки напою та ситуацій його споживання, існують певні особливості використання змивних клеїв. Наприклад, ігристі вина перед споживанням часто охолоджують у відеречках із льодом. За таких умов клей, що змивається водою, просто не зможе забезпечити зберігання належного зовнішнього вигляду упаковки, бо етикетка «змиється» завчасно. Тому для задач збереження етикетки у вологому середовищі використовуються клеї, які змиваються гарячими 2%-ми лужними розчинами уже на кінцевому етапі підготовки тари до переробки аби повторного використання.

Більш складна ситуація з відокремленням полімерних етикеток. Якщо через паперові матеріали мийний розчин легко проникає і деактивує клеї, то для полімерних етикеток такий доступ мийного розчину до клеїв потрібно забезпечувати додатково. Для цього використовуються термозбіжні етикеткові матеріали, які при контакті з гарячими мийними розчинами деформуються, даючи доступ розчину до клейових систем. При цьому варто зазначити, що рішення для змивних етикеток для скляної та ПЕТ-тари дещо відрізняються, зважаючи на різні технології повторного використання або утилізації.

Якщо спеціальні умови використання етикетки потребують і спеціальних клейових систем, то для замовника вигідно співпрацювати з постачальником, який самостійно розробляє обидва продукти?

В.Ю.: Так, особливо враховуючи, що кількість SKU постійно збільшується одночасно зі зменшенням кількості типових пакувальних рішень. Чим далі, тим більше проектів, які потребують індивідуальних рішень.

Компанія Avery Dennison, на відміну від більшості компаній, які постачають матеріали для самоклеючих етикеток, сама розробляє свої клеї. Для клієнтів це має значні переваги. По перше, комплексне рішення «етикетковий матеріал + клей» дозволяє уникнути ризиків втрати упаковкою товарного вигляду. По друге, можна отримати рішення, що відповідає вимогам вторинної переробки, а також рішення, максимально дружнє до навколишнього середовища. По третє, можливо уникнути ризиків недотримання законодавства, бо відповідальність за безпечність клейових систем несе розробник. Наприклад, років зо два тому ми були вимушені змінити портфоліо змивних клеїв через те, що частина сировинних компонентів не потрапила до списку дозволених до використання. Тому рецептури клеїв були змінені так, щоб, з одного боку, зберегти функціональні властивості клеїв, а з іншого – забезпечити їх відповідність законодавчим вимогам безпеки.

Більше того, ми можемо досить швидко реагувати новими розробками на зміни національних законодавств, що дуже важливо для експортерів запакованої продукції. Як глобальна компанія, ми намагаємося, щоб наші матеріали і клеї відповідали всім вимогам до їх безпечності, які діють у різних регіонах світового ринку. Тому ми можемо надавати максимально універсальні рішення.

Як глобальна компанія, ви маєте можливість аналізувати проблеми, з якими найчастіше стикаються комерційні споживачі етикеткових систем. Які це проблеми?

В.Ю.: Найчастіше пакувальний матеріал обирається з огляду не тільки на його функціональні можливості, а й на ціни. Наприклад, у секторі, де діють жорсткі вимоги до пакувальних матеріалів, як от фармацевтичні вироби, якщо клієнт використовує некоректні матеріали, то він ризикує. Або ж матеріал не буде відповідати законодавчим вимогам, або ж його вибрано не за спеціальним призначенням і тому він може «працювати» неналежним чином.

Один із прикладів – вимоги захисту фармацевтичної продукції від несанкціонованого відкриття та від підробок. Для цього упаковка повинна мати системи захисту. Рішення, яке широко використовується для цих цілей, – кріплення на зонах відкривання картонної коробки захисних етикеток, при спробі зняття яких пошкоджується або сама етикетка, або упаковка.

Найчастіше для пакування таблетованих ліків застосовуються лаковані картонні матеріали. Наявність лаку є обтяжуючим фактором для належної адгезії, тож звичайна захисна етикетка не буде триматися на лакованій поверхні. Тому для таких етикеток потрібно використовувати не тільки спеціальні матеріали, але й спеціальні клеї. До того ж, сама система «етикетка-клей» повинна тестуватися належним чином. Згідно з правилами Європейської асоціації самоклеючих етикеток (FINAT), якщо якість звичайної адгезії перевіряється через 24 години, то адгезія для захисних етикеток перевіряється через 7 днів. Необхідність такого терміну перевірки закріплена спеціальними протоколами і обумовлена тим, що для міцності адгезії потрібно, щоб клей проник через шар лаку на картонному матеріалі. Тільки за таких умов етикетка зможе виконати свою захисну функцію.

Які тенденції європейського ринку сьогодні обумовлюють особливості попиту на самоклеючі матеріали?

В.Ю.: Вже досить давно в Європі розвивається тенденція спрощення дизайну етикеток у бік зменшення елементів декорування в обробці після друку. Цей тренд формується як чинниками культурних змін і споживацьких вподобань, так і галузевими підходами, на кшталт «розумної упаковки», що сприяє збереженню ресурсів.

Сьогодні все більшим попитом користуються матеріали, які в своєму складі мають перероблені волокна, рециклічні. Різні самоклеючі матеріали місять різну за обсягом частку вторинної сировини, величина якої збільшується, у першу чергу, в рецептурі паперових матеріалів – до 100%. Це вже досить сталий тренд. Найчастіше запитання клієнтів – чому матеріали із вторинної сировини коштують дорожче? По-перше, тому що технологічний процес переробки вторинної сировини дещо інший. По друге, бо є ринковий дефіцит. Однак, світова економіка рухається в напрямку побудови замкненого циклу для всіх пакувальних матеріалів, і з часом пропозиція і попит на ринку вторинної сировини збалансуються, що призведе не тільки до зниження закупівельних цін, але й до підвищення якості сировини.

Також посилюється вплив тенденції підвищення харчової безпеки. Наприклад, щодо клеїв, що використовуються в самоклеючих матеріалах, застосовується такий параметр як знижуючий фактор. Чим нижчий показник цього фактору, тим безпечніший клей. Це важливо враховувати при пакуванні харчових продуктів, щоб уникнути ризиків міграції компонентів клею до продукту. Такі ж самі ризики несуть безпеці продукту і друкарські фарби. Тому при виборі етикеткових матеріалів обов’язково потрібно звертати увагу на характеристики їх безпечності, на допуски клеїв до контакту з певними продуктами. Зокрема, міграції компонентів клеїв сприяє велика частка жирів у харчовому продукті.

Щоб уникнути непорозумінь між замовником і постачальником, яким аспектам вибору самоклеючих матеріалів варто першочергово приділити увагу?

В.Ю.: У першу чергу, коли виробники або власники брендів замовляють етикетки, вони мусять надавати якомога повнішу інформацію про тару, продукт, умови нанесення, умови зберігання та використання.

Більше того, в епоху швидкого доступу до глобальної інформації, замовник самоклеючих матеріалів має всі можливості збору необхідної інформації про потрібний йому етикетковий продукт. Наприклад, на сайті нашої компанії вся інформація щодо самоклеючих матеріалів диференційована за напрямками застосування. Сьогодні потрібно не стільки витратити зусилля, щоб знайти правильне рішення, скільки розуміння необхідності докласти цих зусиль. Звичайно, типографія виготовить етикетку з тих матеріалів, які в неї є в наявності. А от чи буде ця етикетка відповідати всім вимогам, залежить від правильно оформленого технічного завдання. Чим більш повноцінно буде проведена робота на початковому етапі вибору самоклеючих матеріалів, тим більш відповідне своїм задачам рішення отримає власник бренду.