Статті журналу


Аспекти вибору гнучкого пакування для кави та чаїв



Споживча упаковка повинна зберігати натуральність, якість і безпечність запакованих кави, чаїв і міксів. Неправильний її вибір призводить до великих збитків. Щоб їх уникнути, необхідна тісна співпраця виробників продукту та виробників упаковки. Компанія «Ітак» – надійний досвідчений партнер, що має всі сучасні засоби для створення оптимальної упаковки для кави та чаїв

Вплив специфіки продукту на вибір упаковки

Кава та чаї – це продукти, що мають складні органолептичні властивості. Комбінації речовин, що входять до їх складу, створюють неповторні аромати та смаки. Саме такі характеристики обумовлюють вибір споживачами певного сорту чаю чи кави.

Сьогодні, коли попит на натуральні продукти стрімко зростає, саме перед споживчою упаковкою ставляться завдання збереження характерного для виробу аромасмакового букету. При цьому запаковані чаї та кава повинні зберігати належні органолептичні показники впродовж тривалих термінів зберігання.

Слід враховувати, що між запакованим продуктом і зовнішнім середовищем відбуваються складні процеси взаємодій. Такі негативні фактори як волога, складові світла, кисень і стороні аромати намагаються проникнути всередину упаковки. З іншого боку, продукт всередині упаковки може втрачати свій аромат та інші якісні властивості через неякісний пакувальний матеріал чи неналежну герметичність швів упаковки. До того ж, якщо кава або чай розфасовані з використанням модифікованого газового середовища (МГС) чи вакуумовані, то неналежна міцність упаковки призведе до витоку інертних газів чи розвакуумації.

Щоб надійно зберегти якість продукту

«Тому для надійного збереження якості продукту впродовж визначених термінів придатності потрібно прискіпливо обирати пакувальний матеріал, що повністю відповідатиме специфіці продукту й умовам його зберігання, – наголошує Наталія Бевза, директорка з якості та сертифікації ТОВ «Ітак». – Вирішення цього завдання потребує роботи над структурами пакувального матеріалу, який розробляється з урахуванням низки чинників. Наприклад, склад матеріалу також залежить від наявності та кількості в продукті певних активних речовин, наприклад, олій, кислот тощо. Тому структурно пакувальні матеріали мають багато варіантів – від стандартних до спеціально розроблених бар’єрних структур».

Компанія «Ітак» виготовляє всі типи гнучкого пакування, які використовуються ринком для розфасовування чаїв і кави. Це стосується як індивідуальних рішень, так і спеціальної бар’єрної упаковки для різних технологій пакування.

Досвід використання формує оптимальні варіанти

Пакування кави та чаїв має великий ринковий досвід, який пройшов шлях експериментів та випробувань і на сьогодні визначив варіанти, використання яких обґрунтоване економічною та маркетинговою доцільністю.

«Якщо мова йде про індивідуальне пакування для чаїв, кави й інших сухих сумішей, то переважно використовуються структури із двох типів поліпропілену, наприклад, папір із шаром металізованого ПП. В інших випадках, коли структура матеріалу має певний бар’єрний шар, поверхневий ПП-матеріал слугує для гарного нанесення друку, створення привабливого зовнішнього вигляду, – наводить приклади Наталія Бевза. – Сьогодні більшість виробників використовує гнучкі пластики, а саме ПП, бо вони не тільки більш економічно доцільні, але й більше відповідають вимогам екологічної безпеки, тобто потребують менше ресурсів при виготовлені, ніж папір, добре утилізуються та переробляються».

Різні технології виробництва – різні системи пакування

Завдяки властивостям сучасної гнучкої упаковки стало можливим зручне пакування нових продуктів у сегменті чаїв і міксів. Наприклад, для рідких сумішей на основі чаїв, ягідно-плодових міксів використовується реторт-упаковка різних форматів, скажімо, пакети типу дой-пак або пакети типу саше.

«Хоча ці типи пакетів входять до групи реторт-пакування, вони мають суттєві відмінності від реторт-пакетів, які використовуються, наприклад, для фасування вологих кормів для домашніх тварин. Різні технологічні особливості виготовлення рідких чаїв і кормів обумовлюють і неоднакові системи пакування. Так, реторт-пакети для кормів мають складні структури матеріалів, бо продукт в упаковці і стерилізується, й охолоджується, тобто має певні умови витримки упаковки під впливом різних температур.

Для рідких чаїв усе простіше, бо немає такого великого діапазону термічних перепадів під час технологічних процесів. Тому для цих продуктів достатньо матеріалів з РЕТ чи ПЕ певного складу, – пояснює Наталія Бевза. – Наша компанія співпрацює з виробниками рідких чаїв, кожен із яких використовує різні типи гнучкої упаковки. Наприклад, одне підприємство розфасовує свій продукт у реторт-пакети типу саше, які піддаються стерилізації, а тому вони мають у своїй структурі додатковий шар. Інше використовує технологію гарячого розливу з подальшим охолодженням рідких чаїв, що не потребує реторт-упаковки складної структури».

Чи доцільно виключати шар алюмінієвої фольги?

Багатошарові ламінати з бар’єрним шаром алюмінієвої фольги – це майже класика для  пакування сухих чаїв і кави. Однак складність переробки відходів такої упаковки спонукали до експериментів, метою яких був пошук альтернативних мономатеріалів. З одного боку, упаковка з мономатеріалів вирішувала завдання переробки, але втрачала основну функціональну властивість – гарантоване збереження якості продукту. Наведена вище специфіка продукту потребує бар’єрного шару для захисту від негативного впливу чинників навколишнього середовища. Якщо замінити бар’єрний шар алюмінієвої фольги на шар поліаміду або EVOH, то ламінат все одно збереже комбіновану структуру й залишиться складним для переробки.

«До того ж, ситуація з поширенням таких альтернатив ускладнюється малою часткою виробників, які здатні виготовляти якісні бар’єрні плівки на основі EVOH чи поліамідів. Наприклад, таких виробників в Україні всього два. А фактично сьогодні працює лише один. Тому основні обсяги – це імпорт із країн ЄС, – аналізує ситуацію Наталія Бевза. –  Як бачимо, вирішення цього питання значно гальмується економічною складовою альтернативного рішення. У той же час, наш ринок поки не має великих проблем із поставками алюмінію, що дозволяє утримувати ціни на пакувальний матеріал».

Що впливає на вибір альтернатив?

Сьогодні в сегменті альтернативних матеріалів найбільш активно розвивається напрямок використання в структурах пакування вторинної сировини, наприклад, заміна первинного ПЕТ на рПЕТ або металізованого ПП у поєднанні з папером на два типи ПП.

«Саме така мономатеріальна структура доцільна ще й тому, що без проблем обробляється на обладнанні, яке працює з матеріалом «папір + металізований ПП». Це дуже гарна альтернатива, яка наразі не потребує значних додаткових рішень при переході на неї, – звертає увагу Наталія Бевза. – Якщо упаковка додатково оснащується споживчими опціями, наприклад, клапаном кавового аромату, то кращих матеріалів, ніж триплексні структури чи квадрекси (не залежно від технології пакування, наприклад, вакуумування чи без нього), на сьогодні теж немає. Тому що потрібне те тільки надійне кріплення клапану та його подальше безвідмовне функціонування, але й збереження належної вакуумації продукту. До того ж, повинна зберігатися форма пакету, адже привабливу презентацію продукту на торгових полицях ніхто не скасовував».

Уникнути помилок – уникнути збитків

Основна помилка, яка призводить до низки великих збитків, – це неправильний вибір структур пакувальних матеріалів. Якщо упаковка не матиме належних властивостей, що забезпечують збереження якості та безпечності продукту, то це призведе до товарних втрат і втрат, пов’язаних із рекламаціями. Також прямі збитки є наслідком нехтування аспектів роботи пакувального обладнання. Адже якщо не враховані всі параметри роботи устаткування, то пакувальний матеріал може втратити міцність, наприклад, при температурних коливаннях.

«Скажімо, якщо власник бренду рекламує свій товар як максимально натуральний, то тільки за рахунок упаковки можна цю натуральність зберегти до моменту споживання продукту. Будь-яке порушення цілісності упаковки, розгерметизація призводять до втрати продукцією не тільки якості, але й харчової безпеки, порушення гарантійних термінів придатності до споживання, – акцентує Наталія Бевза. – Нівелювання таких ризиків потребує спеціальних систем контролю якості упаковки, включно зі спеціальним обладнанням, засобами та методиками лабораторного контролю.

Набір такого спеціального устаткування мають саме виробники упаковки, які фахово займаються своєю справою. Так, наша виробнича лабораторія має повний перелік необхідного обладнання, наприклад, термошафи, автоклави, пакеторобні машини, обладнання для оснащення упаковки клапанами, застібками, дозаторами та сучасні практики контролю. Ми тестуємо наші матеріали на всіх етапах їх створення та відслідковуємо зміни стабільності якісних характеристик під впливом температур і з часом. Також наші спеціалісти адаптують пакувальні матеріали під обладнання виробника та певні умови його виробництва. Цим ми не тільки гарантуємо високу якість упаковки, але й скорочуємо для виробників продукту той шлях, який необхідно пройти при підборі структур матеріалів».

Ольга Бут